På Södermalm i Stockholm pågår ett arbete med något som kallas för Prata om det. Det handlar om att lyfta för elever i årskurs fem hur det är att leva i en familj med beroende eller psykisk ohälsa.
” Målet är att göra det pratbart för barn att dela sina erfarenheter och känna att de inte är ensamma”, säger Mikaela Enström, fältassistent och en av de som jobbar med Prata om det.
Innehåll i Prata om det
Programmet Prata om det genomförs av socialtjänsten, i form av fältassistenter, familjebehandlare och beroendebehandlare. Under fyra lektioner träffar de klasser i årskurs fem.
- Första lektionen fokuserar på teambuilding och värderingsövningar för att lära känna varandra.
- Andra lektionen handlar om att växa upp i en familj med alkoholberoende.
- Tredje lektionen fokuserar på att växa upp i en familj med psykisk sjukdom eller ohälsa.
- Fjärde lektionen knyter ihop säcken och reflekterar över tidigare diskussioner.
På lektionerna är även elevernas lärare och skolkurator med, för att visa på att de också är beredda att prata med eleverna om detta.
Innan programmet startar igång har man ett pass för all personal på skolan, inklusive matbespisning och vaktmästare, där de får utbildning för att kunna stödja barnen och uppmärksamma problem.
Varför femmor?
Att de jobbar just i årskurs fem har flera anledningar. En av anledningarna är att upptäcka problem tidigare, en annan är att det ger möjligheten för fältarna att bygga relationer med eleverna innan de blir tonåringar.
”Vår första 5:or vi träffade i och med starten av Prata om det har nu börjat högstadiet och vi ser stor skillnad i förutsättningarna att jobba relationsskapande och bli en mer naturlig del av deras tonårstid. I vissa skolor har det varit 2-5 elever i varje åk 7 klass som känner igen oss från Prata om det och därmed också redan vet hur vi jobbar och hur de kan använda sig av oss”, berättar Mikaela Enström.
Programmet har visat tydliga positiva resultat, inklusive ökad kunskap och att barnen känner sig mer benägna att prata med vuxna. En sak som de också märkt är att de elever som inte har problem hemma flaggar till exempelvis skolpersonal för att de är oroliga för någon kompis och hur hen har det hemma.
Slutligen, vad tycker du att man ska göra för att spela roll för unga som växer upp med någon som dricker för mycket?
”Vara en snäll, tålmodig och modig vuxen som vägrar sluta visa omsorg och omtanke för de barn och unga som man möter. Ibland når man inte fram på en gång, men har man möjlighet att få finnas kvar, att fortsätta fråga och orka ta emot svaret så tror jag man kan spela roll”, säger Mikaela Enström.
Foto: Liselotte Van der Meijs